Filippa K är ett svenskt klädmärke som gått från köksbord till världssuccé. Grundarna, Filippa Knutsson och Patric Kihlborg, som vid tiden var gifta, hade inte hittat något klädmärke som mötte deras krav på stilren och enkel design, med bekväma, lyxiga material. De ville skapa en garderob med tidlösa, lyxiga plagg, som passade ihop och som skulle kunna bäras år efter år. Så föddes iden till det klassiska varumärket.
En annan grundläggande tanke bakom märket var att bidra till en annan slags konsumtion, till skillnad från slit- och slängkulturen inom mode. Genom att fokusera på det eleganta och tidlösa, snarare än kollektioner som följer utpräglade modenycker skulle plaggen leva längre och inte behöva bytas ut varje säsong. Med en värld som blivit mer och mer medveten om sina miljöproblem ligger detta helt rätt i tiden.
Ingen dans på rosor
Modebranschen var knappast främmande för Filippa Knutsson. Hennes karriär startade i fadern Lars Knutssons minst sagt välkända företag Gul&Blå. Under sin uppväxt i London hade hon knappast kunnat undvika att utveckla en stark känsla för stil. Efter en tid i Gul&Blå hade hon samlat på sig nog med erfarenheter och tillräckligt stark övertygelse om sina egna idéer att det var dags att gå vidare.
Att starta företag var inte enkelt. I intervjuer har Filippa Knutsson beskrivit uppoffringarna som krävdes i början. Paret sålde bilen, använde köket som kontor och minimerade sina personliga utgifter för att kunna satsa allt på företaget. Patrik Kihlström levererade till och med varorna med sin cykel till butikerna i Stockholm. Företaget startade 1993, och 1997 slog de första butikerna upp portarna i Oslo och Stockholm.
Från köksbordet till världen
Det hårda arbetet och slitet hemma vid köksbordet betalade sig. Efter att de första butikerna öppnade 1997 har företaget växt till ett av Sveriges största och mest kända klädmärken. Företaget finns i 20 länder, har 50 egna butiker och mer än 700 andra återförsäljare. Succén är numera ett faktum. 2016 omsatte Filippa K AB ungefär 527 miljoner kronor, och gjorde en vinst på 48 miljoner.
Företaget såväl som grundaren Filippa Knutsson har mottagit många priser och utmärkelser. Damernas Världs designpris Guldknappen, Gunilla Arhéns Förebildspris och Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj för att nämna några. Alla har naturligtvis varit värdefulla och stärkt varumärket. Men den kanske mest betydelsefulla kom 2018, då de fick Nordiska Kompaniets varumärkespris på NK-galan. Eftersom det är kunderna som röstar fram pristagaren, så blev det ett kvitto på kundernas uppskattning av Filippa K.
Nyckeln till framgång
En av förklaringarna till framgångarna är att målmedvetet bygga upp ett märke som kunderna alltid kan känna igen, oavsett säsong eller typ av plagg. Filippa K kombinerar det lyxiga och det enkla, bekvämlighet och elegans, det strikta och det sensuella. Allt kommer från Filippa Knutssons egen personliga stil och smak, ett koncept som hon aldrig tvivlat på. Den personliga kopplingen är en annan förklaring till framgångssagan.
Att koppla klädmärkets namn till sin egen person och smak var en medveten strategi från Filippa Knutsson. Den kopplingen skulle ge en personlig garanti för kvalitet och stil, och ge kunderna en chans att identifiera sig med frontfiguren hos företaget. Ytterligare en framgångsfaktor var hur grundarna och då äkta makarna, kompletterade varandra. Filippa Knutsson (då Kihlborg) stod för det spontana och emotionella, och Patrik Kihlborg för det analytiska och rationella.
Filippa Knutsson lämnar…
År 2011 lämnade Filippa Knutsson företagets kreativa sida. Det hade inneburit ett enormt slit att starta upp företaget och fått det att bära, samtidigt som hon fått tre barn. I en intervju med Expressen 2018 beskrev hon hur hon behövde en paus. Hon kände ett stort behov av att stanna upp och reflektera över vad hon ville och vem hon var. Hon flyttade utomlands och tillbringade mer tid med sina barn.
…och kommer tillbaka
Efter sin paus, där hennes enda roll i företaget bestått av styrelsearbete, kom Filippa Knutsson tillbaka med ny energi. Hon gick ut hårt på Fashion Week Stockholm 2018, där hon visade upp årets höstkollektion. “Jag känner mig säkrare i vad jag ska göra nu med Filippa K, och det känns skönt, det hade jag nog inte upptäckt om jag inte tagit ett kliv tillbaka” sa hon då till Expressen.