Det svenska klädmärket J Lindeberg grundades år 1996 av Johan Lindeberg. Johan Lindeberg hade tidigare varit försäljningschef hos det kända märket Diesel men känt att han hela tiden åsidosatte sina egna visioner och drömmar.
Därför ville Lindeberg skapa ett eget klädmärke, vilket skulle förkroppsliga hans egna värderingar och tankar. Lindeberg lanserade sitt nya klädmärke J Lindeberg, efter Lindebergs signatur, i Stockholm och New York sommaren 1996. Han satsade stort och la ner alla sina besparingar på klädmärket, samtidigt som han hade flera investerare. Lindeberg såg till att skapa sig ett litet men kompetent team av designers som leddes av designern Roland Hjort som rekryterades från H&M.
- J Lindeberg grundades av Johan Lindeberg 1996
- Fokus på mode och golf
- År 1999 och år 2000 vann Lindeberg pris för sin design och sitt klädmärke
Mottagande och utmärkelser
Johan Lindeberg skapade sig snabbt framgång i den konkurrensstarka modebranschen och redan år 1999 vann han pris på den svenska Elle-galan som Årets Designer. Redan året därpå fick han priset Guldknappen som är Damernas Världs prestigefyllda modepris där de hyllar svenskt mode och svenska designers. Innan år 2002 var slut fanns J Lindeberg i över 500 olika butiker världen över och hade sålt för över 219 miljoner kronor det senaste 12 månaderna. Samtidigt som detta bestämde sig Lindeberg för att visa sina kollektioner på New York Fashion Week i Bryant Park som det första skandinaviska klädmärket någonsin. Det var också nu som J Lindeberg började skapa och sälja aktiva sportkläder, inte bara för golf, utan även för exempelvis skidåkning.
J Lindeberg utökade även sitt märke med en denimkollektion för damer och herrar och nu började även kända personer att bära J Lindeberg. Några av de kända personer som kunde ses klädda i märkets kläder var bland annat Ashton Kutcher, Bono från U2, Justin Timberlake och Brad Pitt. Detta var stort, att internationellt kända personer bar ett svenskt klädmärke var vid denna tidpunkt inte särskilt vanligt. Den svenska designen hade ännu inte riktigt hittat sin väg ut i världen men J Lindeberg hade lyckats och banade vägen för många andra svenska klädmärken som skulle följa i dess fotspår. Kring år 2005–2006 började J Lindberg fokusera mer på aktiva kläder även för kvinnor, vilket ökade märkets popularitet ytterligare bland gemene man.
J Lindebergs design och kläder
Så vad är det då för sorts kläder man kan hitta om man besöker en butik med ett rikt utbud av kläder från J Lindeberg? Det är främst kläder som passar för en aktiv livsstil som märket profilerar på. Kläderna är designade i moderna snitt med en modig färgsättning. Tittar man på J Lindebergs golfkläder hittar man mycket färgglada och mönstrade kläder. Det som utmärker J Lindebergs golfkläder är de färgstarka färgerna och mönstren, vilket vi inte hittar lika mycket av hos konkurrenterna inom golfkläder. Det var när Lindeberg klädde golfaren Jesper Parnevik i starkt rosa byxor som både J Lindeberg och Parnevik blev modesymboler för golfsporten i världen.
J Lindeberg har även ett stort utbud av skidkläder med exempelvis skidjackor samt praktiska och trendiga dunjackor. Även i denna kategori av kläder använder J Lindeberg ofta intressanta mönster och tekniker så som quiltade partier på ett plagg, även om färgerna ofta är mer dova och lätta att matcha. J Lindeberg har dock inte enbart sportkläder utan även trendiga modekläder som denim, stickade plagg, skor, skjortor och blusar, kostymer och accessoarer. Man kan säga att klädmärket J Lindeberg är ett märke som har satsat på att ha ett brett utbud med allt från sport- och modekläder till kläder som passar en aktiv livsstil, vilket även det är ganska ovanligt.
J Lindeberg idag
Det har gått många år sedan Johan Lindeberg skapade klädmärket J Lindeberg. Genom åren har Johan Lindeberg hunnit jobba för flera andra klädmärken och han arbetar även som modefotograf. Han har bland annat fotograferat åt märket BLK DNM. Genom åren har klädmärket J Lindeberg fortsatt att utvecklas med sina färgstarka kläder och praktiska plagg som signum men år 2007 lämnade grundaren Johan Lindeberg märket då han hade tre olika heltidsprojekt på samma gång. Han gjorde dock en tvåårig comeback år 2016. J Lindeberg har med tiden vuxit till att ha över 215 egna butiker världen över och har idag en årlig försäljning som uppgår till 1,6 miljarder svenska kronor.